A KUNHEGYESI REFORMÁTUS ÁLTALÁNOS ISKOLA LAPJA
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Csengőszó
 
Képek
 
Linkek
 
Alapítvány

Az Orando et Laborando Alapítvány számlájára a 2010. évben az 1%-okból 270.473 Ft érkezett.

Az összeget az alapítvány az alapító okiratában foglaltakra használja fel.

 Hálás köszönet minden adományozónak!

Továbbra is szeretettel várjuk adója 1%-át. Adószám: 18826517-1-16

Számlaszám: 11745145-20004271

Megérkezett az alapítvány számlájára a Mága Zoltán hegedűművész által a kunhegyesi református templomban tartott hangversenyén felajánlott 100.000 Ft is.

 
TÁMOP-3.1.4./08/2-2009-0116
TÁMOP-3.1.4./08/2-2009-0116 : Matematika a 8. osztályban

Matematika a 8. osztályban

  2010.05.18. 15:36

A hátránycsökkentés és a tehetségfejlesztés érdekében. Írta: Türmerné Gorzás Katalin


TARTALOMJEGYZÉK

 

 

1. Kulcskompetenciák: matematika kompetenciák

2. Iskolai integráció

3. Matematika óra tervezete

4. Értékelés, továbbhaladás lehetőségei

1. Kulcskompetenciák: matematika kompetenciák

Az elsajátítandó ismeretek meghatározása mindig könnyebb, mint megtalálni azokat a módszereket, amelyek növelik az elsajátítás hatékonyságát. Különösen fontos keresni azt az utat, amely a gyerekek számára könnyebbé teszi az ismeretelsajátítást, ugyanakkor segíti a szocializálódásukat. A meglévő ismeretek tevékeny felhasználásával megszerezhető tudás elsajátításához azonban olyan gondolkodási képességek szükségesek, mint a problémamegoldó gondolkodás, a kritikai gondolkodás, a logikus gondolkodás, analizálás, szintetizálás.

A kulcskompetenciák azok a kompetenciák, amelyekre minden egyénnek szüksége van a személyes boldoguláshoz, a társadalmi beilleszkedéshez és a munkához.

A matematikai kompetencia a matematikai gondolkodás fejlesztésének és alkalmazásának képessége, felkészítve az egyént a mindennapok problémái megoldására is. A kompetenciában és annak alakulásában a folyamatok és a tevékenységek éppúgy fontosak, mint az ismeretek. A matematikai kompetencia – eltérő mértékben – felöleli a matematikai gondolkodásmódhoz kapcsolódó képességek alakulását, használatát, a matematikai modellek alkalmazását.

A fejlesztés fontosabb területei:

- összehasonlítás, azonosítás, megkülönböztetés képessége, megfigyelőképesség

- emlékezet ( mozgásos, tárgyi, fogalmi)

- válogató, osztályozó és rendszerező képesség

- adatok gyűjtése, rögzítése, elrendezése

- lényegkiemelő képesség

- absztraháló és konkretizáló képesség

- összefüggések felismerése, oksági és egyéb kapcsolatok feltárása

- problémamegoldás tárgyi tevékenységgel és egyszerűbb esetekben gondolati úton

- tevékenységhez kötött alkotó gondolkodás

- kreativitás

- analógiák felismerése, követése

- algoritmikusgondolkodás

- logikai gondolkodás elemi szinten

- tapasztalatok kifejezése különféle módokon (megmutatással, rajzzal, adatok rendezésével)

- a munkavégzéshez szükséges általánosabb képességek (pontosság, megbízhatóság, eredmény ellenőrzése)

 

2. Iskolai integráció

A nevelés – oktatásban megvalósuló integráció a speciális szükségletű gyermekek, fiatalok beilleszkedését jelenti a többségi nevelési – oktatási intézményt ( legyen óvoda, általános, közép vagy felsőfokú intézmény) látogató gyermekek, fiatalok közé. Szoros összefüggésben áll az esélyegyenlőség biztosításával abban az értelemben, hogy mindenki számára nyitottá teszi a nevelési – oktatási intézményeket, tekintet nélkül egyesek akadályozottságára, s az esetleg tapasztalható nagyon eltérő képességeire a kiemelkedően tehetségestől a gyenge adottságúig.

A befogadó intézmények a legideálisabb esetben inkluzív iskolaként működnek, felismerik és reagálnak a hozzájuk járó sokrétűségre, alkalmazkodnak a gyermekek különböző tanulási stílusához és üteméhez, és biztosítják a nevelési lehetőségek egyenlőségét a megfelelő tantervek, az iskolavezetés, valamint a feltételek felhasználása révén. A befogadó intézmények részéről a befogadás (inklúzió) tulajdonképpen attitűdöt jelent, nemcsak azt, hogy adott gyermekek, diákok a többségi intézményekben nyerhetnek felvételt, hanem, hogy ennek érdekében mindent meg is tesz a befogadó közeg és a külső környezet.

Iskolánk ellátja a tehetségkutatással, tehetséggondozással, a korai tanulási, beilleszkedési zavarral, ennek korrekciójával, a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatásával és a gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatokat. Felderíti a gyermekek fejlődését veszélyeztető okokat, pedagógiai eszközökkel próbálja ellensúlyozni azokat. Szükség esetén segítséget kér az iskola gyermek és ifjúságvédelmi felelősétől.

Hátrányos helyzetű: Jegyzői védelembe vett vagy rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult e csoporton belül: halmozottan hátrányos helyzetű: akinek a törvényes felügyeletét ellátó szülője a gyermek tankötelessé válásának időpontjában legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen, vagy tartós nevelésbe vették.

Iskolánk 2009/2010-es tanévének adatai:

Hátrányos helyzetű:  48 fő.

Halmozottan hátrányos helyzetű: 30 fő.

Jegyzői védelembe vett: 2 fő.

Az integrációban részt vesz valamennyi tanító, és tanár, fejlesztő és gyógypedagógus.

A pedagógus minden gyermekben speciálisat, rá jellemző egyedi sajátosságokat keresi, és látja meg. Természetesnek veszi, hogy a legtöbb gyermeknek valamikor, valamilyen témában tartósan vagy csak rövidebb ideig tanulási nehézségei támadnak, vagyis a tanulási nehézségeket a tanulási folyamat természetes velejárójaként kezeli, s nem feltétlenül a gyermekben keresi a hátráltató okokat. Az egyéniesített, segítséget minden gyermeknek meg kell adni, illetve minden gyermeket képességei szerint kell terhelni. Ez ellentmond az átlagoshoz igazodó, egyetlen ütemet diktáló fejlesztési stílusnak. A differenciálás lehetőségei széleskörűek, különbségek adódhatnak általános a szervezési keretek szintje (iskola, osztály, tanóra, tanegység), a kimenet és a folyamat szempontjából és módszertanilag a téma, a gyermeki érdeklődés, a megkövetelt szint, a közvetítési mód, a tanulói reakciók típusa, a tanári segítségnyújtás ideje stb. szerint.

A pedagógus eszköztárának tehát gazdagnak kell lennie, ki kell terjednie:

- a tanítási program maximálisan érdekes, változatos feldolgozása, a gyermekek sokoldalú tevékenykedtetésére,

- az egyéni tanulási stílus és ütem tekintetbe vételével kiszabott, vagy éppen a gyermekek által önállóan kiválasztott feladatfajtákra (szabad munka),

- a teljesítményszintek széles sávjának elfogadására,

A Kunhegyesi Református Általános Iskola Pedagógiai Programja alaptevékenységei között rögzíti a gyógypedagógiai (konduktív pedagógiai) ellátás biztosítását, az SNI-s tanulók integrált, és magántanulói oktatását. A többi tanulóval együtt nevelhető, oktatható, tanulásban akadályoztatott (értelmileg enyhe fokban sérült) tanulók iskolai ellátását, rehabilitációs célú foglalkoztatását.

E feladatát a Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság véleményének figyelembevétel látja el.

Külön fejezet foglalja magába:

- a beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai programját

- a tanulási kudarcoknak kitett tanulók felzárkóztatásának programját

- a szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységek rendszerét.

 

3. Matematika óra tervezete

 

Az osztályom létszáma 21 fő. Ebben jelenleg SNI – s tanuló nem jár. Három olyan tanulóm van, aki volt SNI –s, de a új „bevizsgálások” során azt állapították meg róluk, hogy a sokat fejlődtek, így csak differenciál csoportmunkában történő fejlesztést javasoltak . Mindhárman lassan haladnak, sok magyarázatra, egyéni segítésre van szükségük. Ezért a matematika órákon, amikor csak lehetséges csoportmunkával dolgozunk. Így tudok segítséget nyújtani a lassan haladó tanulóknak, illetve látom az egyéni problémájukat. Ezen tanulóknál szoktam egyéni fejlesztési tervet készíteni számukra, amelyben olyan gyakorlatokat írok elő számukra, amelyben a figyelemkoncentrációjuk, a szövegértésük, a számolási készségük fejlődhet. Minden nagyobb megtanulandó anyagot velük külön megbeszéljük, hogyan lehet nekik is elég gyorsan megtanulni, elsajátítani.  

 

A tanítási óra feladata: A hasáb felszíne és térfogata (gyakorló óra)

 

Előzetes ismeretek: A mértékegységek ismerete. A hasáb felszín és térfogat képletének ismeret. A testháló, a testpalást fogalma. A síkidomok kerületének és területének kiszámítása adott képletek segítségével.

 

Az osztályt négy csoportra bontom. Három vegyes csoportot és őket külön csoportba téve fogunk az órán dolgozni.

 

Az óra menete

Három csoport feladata

A kiemelt csoport feladata

Megjegyzés

1. A házi feladat ellenőrzése

 

frontális munka

1. Kocka felszínének és térfogatának kiszámítása, ha az oldal éle 15 cm.

 

2. Rajzold meg annak a téglatestnek a testhálóját, amelynek élei 2, 3, 4 cm hosszúak!

Majd számítsd ki a felszínét és térfogatát!

 

3. Számítsd ki annak a hasábnak a felszínét és térfogatát, amelynek alapja  5 cm oldalélű négyzet  és magassága 1, 5 dm!

A feladatok végeredményeit mindenki önállóan ellenőrzi egy tanuló ismerteti az ő megoldását az alapján.

2. feladat: Mértékváltás

12 km 5 m =                  dm

32,54 km   =                      dm

160000dm2=                   m2

72000 l =            m3

125 m3=              dm3

 

5 perc áll rendelkezésre utána frontális ellenőrzés.

3. Csoportmunka

Önálló feladatlapot kapnak. Az óra utolsó 5 percében Projektor segítségével kivetített megoldásról ellenőrzik a munkájukat. Azután egy tanuló beszámol az eredményességről.

 

Feladatok:

1. Vázoljátok fel az 5 cm magas egyenes hasáb hálóját, és számítsd ki a felszínét és a térfogatát, ha az alaplapja:

 

a, 5 cm hosszú négyzet;

 

b, olyan téglalap, amelynek oldalai 3 cm, 4,5 cm;

 

c, 5 cm oldalú szabályos háromszög;

 

d, olyan egyenlő szárú trapéz, amelynek alapjai 4 cm, 7 cm, magassága 2cm.

1. feladat Készítsük el a négyzetrácsos lapra a kapott hasáb testhálóját! Az adott test éleit cm pontossággal mérd!

(Egy négyzetes oszlopot kapnak a feladat megoldásához)

A cél a térszemlélet fejlesztése, a vonalzó használata.

2. feladat Számítsuk ki a kiterített testháló segítségével minden oldal területét.

A test térfogatának és felszínének kiszámítása.

Cél: a megtanult képletek használata.

Közös munka a vezetésemmel.

 

3. feladat: Adott egy négyzetes oszlop, amelynek alapéle 7.5 cm és magassága 180 mm. Számítsuk ki a felszínét és térfogatát!

Együtt indulunk a feladat meghatározásában, majd ők önállóan megoldják az előző feladatra támaszkodva, Majd ellenőrizzük,

 

4. Feladat Adott egy olyan derékszögű háromszög alapú hasáb, amelynek magassága12 m, Az alaplap oldalai 3, 4, 5 m hosszúak

Számítsuk ki a felszínét és a térfogatát!

Az eleje közös, a számolás már önálló.

 

25 perc áll a rendelkezésre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt ellenőrzőm a másik csoport munkáját.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt ellenőrzőm a másik csoport munkáját.

 

 

 

4. Házi feladat feladása.

Két hasáb felszínének és térfogatának meghatározása.

A plusz feladat kör kerületének és területének kiszámítása.

 

5. Az óra értékelése.

 

 

4. Értékelés, továbbha

 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Ennyien vagyunk
Indulás: 2006-10-10
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Naptáras óra
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal