A KUNHEGYESI REFORMÁTUS ÁLTALÁNOS ISKOLA LAPJA
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Csengőszó
 
Képek
 
Linkek
 
Alapítvány

Az Orando et Laborando Alapítvány számlájára a 2010. évben az 1%-okból 270.473 Ft érkezett.

Az összeget az alapítvány az alapító okiratában foglaltakra használja fel.

 Hálás köszönet minden adományozónak!

Továbbra is szeretettel várjuk adója 1%-át. Adószám: 18826517-1-16

Számlaszám: 11745145-20004271

Megérkezett az alapítvány számlájára a Mága Zoltán hegedűművész által a kunhegyesi református templomban tartott hangversenyén felajánlott 100.000 Ft is.

 
TÁMOP-3.1.4./08/2-2009-0116
TÁMOP-3.1.4./08/2-2009-0116 : Dolgozatok

Dolgozatok

  2010.04.01. 09:20

kooperatív technikák 7.o. - Nagy Tibor





                                       KOOPERATÍV  TANÍTÁSI-TANULÁSI  TECHNIKÁK  LEHETŐSÉGEI  TANÓRÁKON, AVAGY

                                             KÍSÉRLET  EGY  KETTÉSZAKADT  OSZTÁLY  ÖSSZÉBBKOVÁCSOLÁSÁRA

        A koperatív technikákat bemutató tanfolyamunk első órájában,amikoris a bemutatkozás ideje zajlott,átfutott a kérdés az agyamon:Tanítottam én már koop.technikával pedagógusi pályám 22 éve során?
        Akárhány továbbképzésen vettem részt,azokról többé-kevésbé felbuzdulva távoztam,s az ott felvillantott lehetőségeket általában kipróbáltam,és ezek a kísérletek,ha másra nem is,de arra jók voltak,hogy muníciól szolgáljanak a tovább botladozáshoz.Igen,ahogy törtem a fejem,rá kellett jönnöm,hogy minden bizonnyal alkalmaztam olyan módszereket,amelyeknek köze volt a fentebb említetthez,de órákkal később,a tanfolyam elméletének és gyakorlati példajátékainak ösvényein bóklászva az is nyilvánvaló lett,hogy mégsem...
        Azt a néhány alapelvet jól ismerve,az elméleti indoklás(ok) birtokában,tudván a gyakorlatok özönét,konkrét célok érdekében és tudatosan alkalmazva:NEM volt szerencsém hozzá.
        Amikor világossá vált előttem(legalábbis úgy gondolom),mi is az a kooperatív tanulás,tanítás(szétszakadt a misztikum burka) és lassacskán elpárolgott a már rég kialakult negatív attitűd a témával kapcsolatban,láttam,hogy testhez álló ez a dolog nekem.Vagy mindenki így van ezzel?
        Mivel sem elméleti, sem gyakorlati alapjaim nem voltak az "új" módszert illetően,a kipróbálást nem kapkodhattam el.A feladattól függetlenül,tudniillik dolgozatot kell írnom,elhatároztam,hogy először is osztályfőnöki órán fogok egy-két megismert technikát alkalmazni,mert ott a legsürgősebb -- esetemben.A heti 1 óraszám egy tanórára szűkítette lehetőségemet.


                                                  A helyzet,vagyis a probléma,vagyis az osztályom


        7.osztályról van szó,melyet 5. év vége táján kaptam meg szeretett és nagyrabecsült osztályfőnökük után,aki beteg lett,majd eltávozott más városba.
        Ekkorra az osztály(korábban is ismertem már őket) két jól körülhatárolható táborra szakadt.
        Az egyik tábor az aktív,a hangos,de mértéktudó,jó tanulmányi előmenetelű,az igyekvő,a megnyerő,az önszerveződő,a jólöltözött,a néha ugyan intrikus,de békülésre hajlamos fél,a másik tábor a csendesek,talán már gonoszan passzívak,szürkék,ugyanakkor nyeglék,olykor normasértők csoportja.S mindez 15 fős osztálylétszám mellett.Ráadásul a két fél a nemek szerinti megoszlást is tökéletesen lefedi.Azaz csak majdnem:erre később visszatérek.
        A teremben elfoglalt térbeli pozíciójuk szintén eszerint alakult:jobbról a fiúk,balról a lányok--nem volt általam megkívánt ülésrend.Körülbelül három hónapja volt egy felszínesnek mondható llépésem,miszerint az ülésrendet én alakítottam ki,jól átdolgozva az addigi állapotot.
        Régen megfogalmazódott bennem a cél azirányban,hogy az osztály közösségi mivoltján javítsak.Régi szándékom,hogy a fiúk és lányok közötti határvonalat átjárhatóvá tegyem,anélkül,hogy a nemiség vonatkozásait engedném felszínre kerülni.Régóta szeretném,hogy a fiú ne legyen a rossz szinonimája, és ne a lány=jó árnyékában éljék maradék iskolai hónapjaikat.
        A kooperatív technikák kezdeti megismerése és a dolgozatírás sürgető ereje jó ösztönzést adott néhány lépés megtételéhez.

                                                                            Az első lépések technikai tartalma

        1.Kört alkotva csokimikulást(jobb és más híján) dobálva egymásnak,jót kívánunk a célzott félnek.

        2.(Már a tervben is.)Ugyanaz,mint fent,de azzal a kikötéssel,hogy fiú csak lánynak,lány csak fiúnak dobhat.A sort én kezdem,hisz kevesebben vannak a fiúk,sőt a végén hozzám is kell dobni.

        3.Az osztály három csoportra bontása--általam;valójában térbeli elhelyezkedésre támaszkodva,de ügyelve arra,hogy az ismert tanulói képességek alapján és nemek szerint kevert csoportok jöjjenek létre.Így kaptam 5-5-4 fős csoportokat;egy hiányzóval kellett számolnom.

        4.Asszociációs lánc alkalmazása
        Négy darabot készítettem,hat üres rovattal.Nyilván három került kiosztásra.Ezek a következők:

                      villanykörte-->zsákbamacska
                      forgalmidugó-->fájdalom
                      karóra-->Esik a hó!
                      (Éhes vagyok-->tó)

        5.Ablakmódszerrel megtárgyalni a következő témát: Mi a feltétele annak,hogy jóban legyenek az emberek egymással?

                                       A technikaválasztás  indoklása,várakozásaim

        1.Nem csináltunk még ilyet.A köralkotás is szokatlan helyzet osztályomnak.Nem is olyan egyszerű a kivitelezés,mert termemben kémia labornak megfelelően a padok rögzítve vannak.A tanulók egymásra néznek,törik a fejüket társuk ügyében,döntenek,menő lesz-e kinevetni azt,aki elejti a mikulást,azt,aki sokat gondolkodik a megfogalmazott mondaton.
        2.Számba vettem azt a lehetőséget,hogy lány nem dob fiúnak,és viszont.Fontosnak éreztem a cél érdekében ezt a variációt is megcsinálni,még ha egyértelmű utalás is a gond orvoslására.Úgy gondoltam,hogy a két megoldás együtt érdekes,felhíván például arra a figyelmet,hogy "így"is lehet.
        Érdemes lenne később megvizsgálnom a kötetlen típus újbóli alkalmazásának kimenetelét.
        3.Csoportok:óráimon ritka jelenség.Új helyzet,régi beidegződések törlésének és új konstellációk befogadásának lehetősége.Szűk tér,kicsiny lapok(max.A4),egymás aurájába történő szükségszerű belépés.A csoport alkotásra igyekeztem a lehető legkevesebb időt felhesználni.
        4.Az asszociációs lánc egyszerűen tetszik,és reménykedtem,hogy növendékeimnek hasonló az ízlése.Egyenlő aktivitással,súllyal,felelősséggel,de lehetőséggel vesz részt mindenki a munkában.A feladat érdekessége feledteti az egymásrautaltsággal,interakciókkal,empatikus megnyilvánulással járó "gyötrelmeket".
        5.A megtárgyalandó téma kissé tendenciózus,de vállalhatónak érzem.Azonban szándékosan nem használtam a barát,pajtás,haver,span,szerelem fogalmakat;ne rohanjunk ajtóstól a házba,meg dobbal úgysem lehet verebet fogni.

Konkrét és aktuális elvárásaim nem voltak általánosságban az órával kapcsolatban.Minden elképzelésem hosszabb távban mutatkozott.Mindenesetre egy jó kis röhencsélést benne éreztem a pakliban.

                                                                                   A megvalósulás paraméterei
        Lelövöm a poént:nem tudok feszültséget fenntartani.Az a néhány előfeltevésem "bejött",a gyerekek pedig terven és elképzelésen felüli fegyelemmel,odaadással,már-már a meghatottság légkörében végezték "feladataikat".
        1.Amint vártam,a fiúk csak fiúknak--az utolsó kivtelével-- dobtak és kívántak.Értelemszerűen a lányok csak lányoknak.Nem tudom,mi lett volna,ha első dobást egy lánynak címzem.
        2.Csodák csodájára, senki nem botránkozott meg a megváltozott feltételeken,gördülékenyen ment minden tovább,a jóakaratú szurkolás légkörében.Meg kell jegyeznem viszont,hogy a jó kívánságok egyre inkább elvárásokká,önös kívánalmakká torzultak,de nem véleményeztem az elhangzott mondatokat.
        4.Az asszociációs láncokat remekműveknek tartom,mégha ez nem is szempont és tartalom szerinti értékelés is:

                 karóra-kar-láb-lábujjgyűrű-ajándék-karácsony-tél-Esik a hó!

                 forgalmidugó-jelzőlámpa-autók-kerék-csikorgás-ütközés-mentő-fájdalom

                 villanykörte-fény-tűz-meleg(et ad)-öröm-ajándék-csomagolás-zsákbamacska

        5.Kicsengetésig addig jutottunk el,hogy mindegyik csoportban megismertették a gyerekek egymással saját fontos szavaikat,s megtörtént az egyeztetés utáni középre jegyzés.
        A csoportonkénti interpretáció,a megbeszélés,értékelés a jövő órára maradt.A kitöltött lapokat beszedtem.Már most látható,hogy a munkát nagyon komolyan vették a gyerekek.
        Ízelítőnek felsorolom a középre került 3-3 fogalmat:

                                             megértés,bizalom,elfogadni egymást

                                             kedvesség,megértés,figyelmesség

                                             titoktartás,őszinteség,együttműködés

        ...és mindez minimális munkazaj mellett.
                                                              Amire még vissza kell térnem

        Az osztályunkba jár egy lány,aki rengeteget hiányzik,és elmondása szerint azért,mert  osztálytársai csúfolják.A kooperatív módszerek alkalmazásával erre is látok megoldást.Erről az óráról is hiányzott...

        Összegzésképp' elmondhatom,hogy ez a mikro alkalmazás modellezte számomra a kooperatív tanítás,tanulás lényegét,és tömören bizonyította létjogosultságát,sőt használatának szükségességét.Esetemben alkalmazásának gyakorisága csak attól függ,hogy szánok-e,szánhatok-e (több)időt a felkészülésre.

                   Készítette:Nagy Tibor     Kunhegyesi Református Általános Iskola

 

                                                                      

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

   

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

     

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

       

 

 

     
 

 

     
 

 

     
   

 

 
Naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Ennyien vagyunk
Indulás: 2006-10-10
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Naptáras óra
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre