SZAKMAI BESZÁMOLÓK
2010.02.20. 19:09
Szövegértés 3.o.- 2009.12.22.
Matematika 7.o.
Szövegértés –szövegalkotás kompetencia alapú oktatás tapasztalatai
Évfolyam: 3. osztály
Időkeret: 2oo9. szeptember, október, november, december
Felkészülés a kompetencia alapú oktatás bevezetésére
A 2oo8 – 2oo9.tanévben az iskola pedagógusai tantestületi és munkaközösségi foglalkozás keretében foglalkoztak a kompetencia alapú oktatás bevezetésének lehetőségével.
- Kompetencia fogalma
- Kulcskompetenciák
- Fejlesztési alapelvek
- Módszerek
Nyári továbbképzések
- Projektmódszer bevezetése, epochális oktatás
- Szövegértés –szövegalkotás kompetencia fejlesztése
Bevezetett kompetencia elemek, új módszerek, tapasztalataim
Mindennapi mesehallgatás:
Benedek Elek mesegyűjteményét olvastam a gyerekeknek. Próbálok meghitt hangulatot teremteni meseolvasás közben. A gyerekek örülnek a mesének, nem okoz nehézséget nekik a régies nyelvezet. Belefeledkeznek a mesehallgatásba. Remélem, hogy szókincsüket szóbeli és írásbeli szövegalkotásukat fejleszti a sok szép mese. Eleinte nagyon nehezemre esett, hogy nem magyarázhattam az ismeretlen kifejezéseket, nem kérhettem vissza a hallottakat.
Alapozó gyakorlatok:
Első és második osztályban sok térbeli, síkbeli tájékozódási gyakorlatot nagymozgás, testséma és finommozgás fejlesztést végeztünk. Az idén egyensúlyfejlesztéssel foglalkoztunk. Ezt a testnevelés órákhoz kapcsoltam általában. Az auditív és vizuális figyelemfejlesztési gyakorlatokat a magyar órákon csináljuk. A gyerekek játékként élik meg az alapozó fejlesztéseket.
Beszédművelés:
Magyar költők gyermekverseivel végeztünk beszédművelő gyakorlatokat. Hangsúly,hanglejtés, hangerő voltak az órák gyakorlóanyagaiban. A nyelvtörőket különösen kedvelik a gyerekek. Nem minden órán végzünk beszédművelő gyakorlatokat.
Beszélgetőkör:
A hetet egy körbeülős beszélgetéssel kezdjük. Itt a beszédbátorságot, egymásra figyelést tanuljuk miközben aktualitásokról, örömhírekről beszélgetünk.
Anyanyelvi tapasztalatok fejlesztése:
Az anyanyelvi tapasztalatszerzést próbálom beépíteni a szövegfeldolgozásba. Használjuk az Apáczai nyelvtan könyvet és munkafüzetet is. Sokkal több példát keresünk egy-egy nyelvtani fogalom megismeréséhez. Magát a nyelvtani fogalmat-bár az új tanítási módszer kifejezetten nem ajánlja megnevezni-megmondom a gyerekeknek. A számonkérés szintjét még nem tudtam eldönteni.
Új módszerek alkalmazása:
A kooperatív tanulási módszert ebben a tanévben kezdtem alkalmazni. A gyerekek véletlenszerűen kialakított alkalmi és állandó négytagú csoportokban dolgoznak. Januártól 6 hetente készülök új csoportokat kialakítani, hogy mindenki mindenkivel dolgozhasson egy csoportban. A gyerekek szeretik ezeket az új módszereket s már igénylik is. Minden nap használom ezeket a kooperatív technikákat általában az óra ráhangoló szakaszában. Új ismeretanyag feldolgozására egész órán csak kevésszer alkalmaztam.
A differenciálás módszere nem új az osztálynak. Első és második osztályban már hozzászoktak a mennyiségi és minőségi differenciáláshoz.
IKT-val megerősített órák:
A magyar népmesék sorozat rajzfilmjeit használtam szövegértés, szövegalkotás, anyanyelvi tapasztalatszerzés gyakorlásához. Az IKT továbbképzés hiányzik!
A pedagógusnak szüksége van a szakmai megújulásra. A gyerekeknek tetszenek az új munkaformák, a változatos feladatok. A tanterem mérete és berendezése megfelel az újfajt kihívásnak.
A továbbképzéseknek időben kellett volna lezajlaniuk, hogy a bevont pedagógusoknak legyen megfelelő idejük a felkészülésre.
Kunhegyes, 2009. december 22.
„A matematika annyira komoly szakterület, hogy egyetlen alkalmat sem szabad elmulasztanunk arra, hogy szórakoztatóbbá tegyük.”
Blaise Pascal
A záródolgozat felépítése:
I. Az iskolám és személyem rövid bemutatása.
II. Motiváció
III. A bevont osztályom bemutatása
IV. A matematika kompetencia terület oktatásának tapasztalatai az osztályomban
a, Eszközök
b, Csoportalkotás
c, Kilógó tanulók
d, Az új tankönyv
V. A jövő:
a, Az idei tanév hátralévő része
b, Pedagógiai program esetleges módosításai
c, Távolabbi jövő, következő tanévek
VI: A tömbösítés tapasztalatai
VII. Összegzés, lezárás
Bemutatkozások:
A Kunhegyesi Református Általános Iskola 2009-2010-ben 7. tanévét kezdte meg 200 tanulóval.
Az idei tanévben egy új iskolarészt adtak át, melyben 4 új tanterem kialakítására került sor. Büszkélkedhetünk egy önerőből megvásárolt Wii interaktív táblával, 4 projektorral, melyeket egyre nagyobb számban használnak az iskola pedagógusai, tanulóink legnagyobb örömére. Délutánonként több mint 15 szakkör működik. Nyáron is szívesen foglakozunk a gyerekekkel, így több táborunk is van: úszó, napközis, hittan, országjáró tábor és a tavalyi tanévben kezdtem el a matematika tábort, melyen szép számban vettek részt tanulóink.
Matematika-testnevelés szakon végeztem a Bessenyei Gy. Tanárképző Főiskolán Nyíregyházán 1995-ben. 3,5 évig tanítottam Tiszabőn, majd két gyermekünk született.
A hosszú otthonlét után Tiszagyendán dolgoztam két évig, majd üresedés miatt jelentkeztem a mostani iskolámba, ahol közel az otthonomhoz és a gyermekeimhez sikerült munkát találnom.
Saját motiváció:
Mikor megtudtam, hogy én is részt veszek a pályázat megvalósításában leginkább az motivált, hogy új feladattípusokat, módszereket, tankönyveket, internetes oldalakat és azok felhasználását ismerhetem meg a továbbképzések alkalmával.
Mindenképpen a hasznosítható tudás megszerzése volt a célom, nem a száraz elmélet, hiszen az apró trükkök, szervezési módok, vicces, gondolkoztató feladatok teszik szórakoztatóbbá, eredményesebbé, tanulhatóbbá a matematika tantárgyat.
Az osztály bemutatása:
A kompetencia csomagot a 2009-2010. tanévben a 7. osztállyal kezdtem megvalósítani.
6. osztályban lettem én a matematika tanáruk. Elég sok, apró hiányosságot tapasztaltam náluk, amiknek a befoltozása a mai napig is történik.
Elég hamar megismertem őket, mivel sok tanuló maradt délutánonként tanulószobán velem, így alkalmunk nyílt a kötetlen beszélgetésekre, sérelmeik kibeszélésére és esetlegesen a hiányosságok pótlására is. Szerencsére azt kérték, hogy 7.-ben is én legyek a tanáruk, ez nagyon jól esett. Az órák vidám hangulatban telnek, nem hiszem, hogy bárkinek is elvettem volna a kedvét a matematikától, sőt remélem inkább pont fordítva történt.
Az osztályba jelenleg 15 tanuló jár plusz 1 magántanulónk is van, aki Angliában él csak vizsgázni jár haza. Az osztályban 9 lány és 6 fiú tanuló van. A tanulók között HH és HHH tanulók is vannak. Egy tanuló rendkívül sokat hiányzik és a pótlás egyáltalán nem érdekli.
Az osztályban más kompetencia csomag nem fut, de a 3 hetet meghaladó projectben Kálvin János életét dolgozták fel velük, akinek élete a szaktárgyi órák mindegyikén legalább egyszer említésre került és délutáni foglalkozásokon is találkoztak vele. A hittan tanárnő versenyt is hirdetett, amelyre nagyon jól felkészülten és nagy számban érkeztek az iskolánk tanulópárjai.
Matematika órán is ismerkedtünk az életével, munkásságával. Mivel ennyi órán megjelent így biztosan nagyon alapos ismereteket szereztek róla, és mivel ez 3 héten át tartott, így többször is előkerült ismétlés gyanánt.
A módszer alkalmazása, magával vonná az osztályterem átrendezését is. Az én esetemben azonban ez nem lehetséges, mivel a 7. osztály a fizika, kémia teremben tanul, ahol fix padok vannak, és ráadásul hármasával ülnek közöttük csapokkal. Ezek ellenére igyekszek azért sok csoportmunkát is használni. A differenciálás, mint munkaforma egyre többször jelen van. Dolgozunk párokban, állandóan változik az együttgondolkodó csoportok összetétele is. Ha a páros munkában a tanulópár egyik tagja lényegesen jobb szinten van, akkor a tanulmányi kapcsolat a segítés céljából jön létre. A páros és csoportmunkában végzett változatos feladatok közben tanulóim aktivitása is folyamatosan erősödik, rákényszerülnek a kommunikációra, ezáltal beszédkultúrájuk is fejlődik. A feladatvégzés lehetővé teszi, hogy meg lévő ismereteiket mozgósítva közös megoldási stratégiákat dolgozzanak ki, alakítják a véleményeik különbözőségének elfogadását. Kialakul egy társas környezet, amelyben megjelennek a társas készségek egyes elemei a megköszönni tudás és a köszönet elfogadása, segítségadás és segítségkérés, a másik meghallgatásának képessége, feladattudat, felelősség tudat, biztatás és annak elfogadása, hiszen a kölcsönösség az alapja az együttműködésnek.
A módszer alkalmas arra is, hogy a tanulókat bevonjam a tudás és készségelsajátítási folyamatba. Az óra végén általában a tanulóim ugyanolyan aktívak, mint az óra elején. Nehézséget jelent még a használt eszközök tárolása is: többféle segédeszköz praktikus, időtálló tárolásáról van szó, s ez nem egyszerű dolog! Igyekszek áttérni a laminálásra / otthon, saját eszközzel /, a praktikus műanyag dobozokban való eszköztárolásra a boríték helyett.
A matematika kompetencia terület
oktatásának tapasztalatai az osztályomban
Az oktatáshoz szükséges tankönyveket november végén kaptuk kézhez, addig projekttorral kivetítve használtuk a sulinova oldalról.
A kivágható tanulói eszközöknek nagyon örültem, mivel a hagyományos felsős tankönyvek nem tartalmaznak szemléltető eszközöket.
Előző években a Hajdú tankönyvcsalád könyveiből dolgoztam és ezt a tanévet is azzal kezdtük, így az ehhez írt tanmenetemet használom. A modulszámokat jelenítettem meg benne és az IKT-s órákat, tömbösítést is tartalmazza. Ezeket a naplóban piros színnel jelölöm.
A mentorommal is felvettük a kapcsolatot. Rendkívül segítőkész, kedves, bíztató. Februárban is találkozunk és a nyílt órát is megbeszéljük, melyen a szülők és a mentorom fognak részt venni.
Csoportalkotás:
Az első csoportalakításnál baráti csoportokat alkottak és ablak módszerrel azt kértem tőlük, hogy írják le egyénileg azokat a tulajdonságaikat, amellyel egy tanulónak rendelkeznie kell, hogy a csoport jól működjön, majd a közös tulajdonságokat írják be az ablak közepébe. Közösen elemeztük a beírt dolgokat és azok jelentőségéét is.
Voltak fiú-lány csoportok, születési napok alapján, keresztnevek alapján összeállított csoportok és természetesen differenciált csoportok is.
Nagy előszeretettel várják a csoportmunkás, koopos órákat. Használtuk az időfigyelő, eszközfelelős, szóvivő, csendfelelős, 40 cm-es hangerő stb. elnevezéseket.
A kooperatív eszközökből, pl. az ablak, szóforgó, időkitöltő feladatok már többször megjelentek és folyamatosan újabbakkal ismerkedünk meg az órákon.
Szívesen végzik a koopos feladatokat, így a fegyelemmel sincs sok problémám.
2009 január-februárjában végeztem el a 120 órás nem szakrendszerű képzést. Ott már kezdtünk ismerkedni a koopos módszerekkel, csoportalkotással így én már 1-1 órán a tavalyi tanév második félévében már használtam ezeket a módszereket. Ebben az évben így könnyebb munkám lett.
Kilógó gyerekek
Egy kislány annyira keveset van iskolában, hogy ő egy alulról erőteljesen kilógó tanuló. Rettenetesen nehezen fogadták be az osztályba 5.-ben. Azóta is érdekes megnyilvánulásai vannak, így az osztály sem olyan toleráns vele szemben. A csoportalkotásnál is őt a legnehezebb elhelyezni, mert senki sem dolgozik vele szívesen. Igyekszem bevonni, persze ha jön iskolába, olyan feladatokat rábízni, amellyel egy kis sikerélményhez juthat.
A potyautas jelenség is előbukkan néha, ezt igyekszem kiküszöbölni a feladatokkal, módszerekkel, minél kevesebbszer forduljon elő.
Az új könyvek
Egyaránt vannak jó és kevésbé jó tulajdonságai.
Jók:
-nem kell egész évben az egész tankönyvet cipelni a gyerekeknek, könnyít az egyébként jelentős súlyú táskájukon.
-a kivágható tanulói mellékletek használhatóak, lehetne még több is akár
-jó minőségű lapok, könnyedén lehet rá írni, nem csúszik el rajta a ceruza.
-az oldalak nem tükröződnek a lámpafénynél
-új, érdekes megfogalmazásokat is használ, amelyek nagyon jól használhatóak / pl, geometriai transzformációknál: „Sík pontjai figyelem…” /
-a 7-es könyvet kezdem tüzetesebben megismerni, de az 5.-ben a gömbi geometria is nagyon megtetszett. Örültem, hogy a tanfolyamon sikerült saját kezűleg megtapasztalni, kipróbálni az eszközöket, köszönet érte.
-használható feladatok, házi feladatot is szívesen adok bele
-jó, hogy ki is tudom vetíteni a tankönyvi feladatokat, képeket, amelyeket a Sulinova oldaláról le is töltöttem már év elején
- a tömbösítésnél megfelelő mennyiségű feladat áll rendelkezésre a könyvekből
- egy-egy modulon belül olyan sok jól használható feladat közül választhatunk, hogy sokszor a legjobbak kiemelése okoz gondot. Sajnálom néha bármelyiket is elhagyni.
Számomra kevésbé jók:
-sokkal színesebb könyvre vágynak a mai gyerekek
-van olyan tananyagrész, amelyet nem dolgoz fel annyira, amennyire én szeretném a gyerekekkel feldolgozni: pl.: a geometriai transzformációk szerkesztése részben
-a feladatok szövegezése kicsit lehetne gyakorlatiasabb, hétköznapibb, hogy életszerűbb példákon keresztül is minél több mindent be tudjunk mutatni.
-kompetencia teszthez nem sok gyakorló feladatot találtam bennük
-a számításos feladatoknál, ahol ugyan hely van hagyva, de nincs semmi négyzetrács, vonalazás. Sok tanuló van még 7-ben is, akik még ezt igényelnék.
-van néhány olyan feladatleírás is, amelyet nehéz volt megérteni, nemhogy levezényelni.
A jövő
a, Az idei program hátralévő része:
Az idei tanév szerencsés, hogy nem kell fénymásolgatnom az órákra az anyagokat, de a jövő tanévben valószínű, hogy sok mindent így fognak kézhez kapni a gyerekek. A tankönyvkeretbe így is nagyon nehezen férünk bele. Biztosan használni fogom a következő tanévben is a kapott ismereteket, koop munkát, szemléltetést, projekttort, ha lesz interaktív táblát is. Ha lesz rá módom, akkor a számítástechnika teremben is szeretnék néha órát tartani, ha megkapjuk az új gépeket.
Az elkövetkező időkben is úgy gondolom, hogy a Hajdú féle matematika tankönyvekkel párhuzamosan fogom az új tananyagokat is használni, összeollózva mindkét könyv jó tulajdonságát.
b, Dokumentummódosítások:
Az iskola pedagógiai programjának ///refi.gportal.hu/gindex.php?pg=30787285&stid=25722/ áttanulmányozása után a következő változtatásokra teszek javaslatot:
- 2.1.2. Célok
Az alapelvekből az alábbi célok következnek c. részbe belevenném: Az egész életen át tartó tanulás igényének megalapozása, A gyakorlati életben jól hasznosítható tudás megszerzése
-2.2.3. Önismeret
A feladat végrehajtását segítő jellemző tevékenységek c. részbe: a kooperatív technikák alkalmazása
-2.3. A közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok
A kooperatív módszerekkel, a csoportalakítással is elősegítjük a közösségfejlesztést.
-2.3.2. Társasági életre nevelés
A kooperatív módszerekkel, a csoportalakítással is elősegítjük a társasági életre nevelést.
- 2.4 A beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai tevékenység
A kooperatív módszerekkel, a csoportalakítás speciális szempontjainak figyelembevételével is elősegíthetjük a beilleszkedési zavarokkal küszködő tanulók órai munkájának minőségét, mennyiségét is.
- 2.5 A tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységek
A kooperatív munkák során, a csoportalakítás specális, differenciált tanulói összetételénél fogva kiválóan alkalmas a tehetséges tanulókkal való külön foglalkozásra, nehezebb feladatok megoldására is.
- 2.9.7. Közvetlen célok és feladatok
Feladatok részbe: Az egész életen át tartó tanulás igényének megalapozása
- 2.9.8. Módszerek, eszközök, szervezés
A tantárgyi részletezés előtt a kulcskompetenciák felsorolása, hiszen minden tantárgy esetében kiemelten fontos feladat ezek fejlesztése: anyanyelvi kommunikáció, idegen nyelveken folytatott kommunikáció, matematikai és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén, digitális kompetencia, a tanulás megtanulása, interperszonális, interkultúrális, szociális és állampolgári kompetencia, vállalkozói kompetencia, kulturális kifejezőkézség.
c, Távolabbi jövő
A tanfolyamon ismertetett „B” típusú csomag matematikai vonatkozásait már ismertettem kollégáim részére, hogy hogyan tudnák a többi órán is a matematikai kompetenciát fejleszteni, mivel a kompetenciamérésekben matematika címszó alatt futnak a földrajzi, történelmi… tantárgyakkal kapcsolatos ismeretekre vonatkozó kérdések.
A letölthető részel linkjét már a tanfolyam utáni következő napon mindenkinek elküldtem e-mail-ben. Mivel egyre többen merik használni a projekttort, így a fénymásolási költségeken is jelentős spórolást érhetünk el. Ha kész feladatokat adunk a kollégáknak és nem nekik kell feladattípusokat kitalálni, hátha hatékonyabban fog működni az együtt munkálkodás.
A tömbösítés tapasztalatai
Az idei tanévkezdés előtt kértem az igazgatónőnket, hogy ha lehet, legyen néha 2 összevont matematika órám a 7. osztályban. Ez a tömbösítéssel bőven meg is oldódott. A gyerekek,- főleg azok, akik nem annyira szeretik a matematikát – és én is nagy érdeklődéssel tekintettünk az órarendünkre. 3+2 és 1+1+1 órák. A nagyobb lélegzetvételű anyagrészek feldolgozásánál a 3 óra nagyon jól jött. Mindennek a végére jártunk, sokkal jobban megértették a feladatokat, volt időnk többször, több szempontból is vizsgálni a dolgokat
|